Er zijn diverse vormen van yoga, onder te verdelen in Yin en Yang-yoga. Yogavormen die zich richten op het fysieke, de kracht, spierspanning en ademhaling vallen onder Yang-yoga, zoals ashtanga en poweryoga.

Yin-yoga focust zich meer op ontspanning, het loslaten van zowel spieren als je gedachten en richt zich meer op het bindweefsel (fascie). Hier komt de meditatieve kant meer naar voren.

Bij mij maak je kennis met beide varianten. Elke les bevat een stukje meditatie/ontspanning, een aantal Yin-houdingen en een serie “flows” (Yang).

Mijn leraar Johan Noorloos omschrijft het als volgt: “In de praktijk komt yoga neer op een combinatie van rekken, strekken, kracht opbouwen, ademhalen, balanceren en concentreren” en dat is wat je van mij kunt verwachten. Je krijgt dus geen “uurtje sportschool”, maar een gestructureerd geheel met een duidelijk begin, midden en eind. Elke yoga-houding heeft een functie en een doel; en ook de volgorde waarin je de houdingen aanneemt, is¬†belangrijk. Tijdens de lessen leer ik je daar natuurlijk meer over.

Maar wat nog veel belangrijker is dan dat ene uurtje op de yoga-mat, zijn de gevolgen ervan. Natuurlijk word je er sterker en leniger van, maar waarschijnlijk voel je je na afloop ook helder van geest, zit je lekker in je vel en sta je stevig in je schoenen.

Er zijn veel mensen die denken dat yoga niets voor hen is. Niet lenig genoeg, te oud, te dik, niet sterk genoeg. Yoga is echter geschikt voor iedereen, ongeacht de lichamelijke beperkingen. Yoga kun je beoefenen op je eigen niveau. Het gaat erom dat je er geestelijk aan toe bent.

Yoga is meer dan een sport, het is een onderdeel van een lifestyle, een bewuste manier van leven, van wat je doet en wat je eet. Bij een gezond lijf en een gezonde geest, hoort ook bewust ademen en gezond eten. Samen met yoga creeer je dan een levenspatroon dat in balans is.